IT w firmie

Istota i zalety systemów ERP

Głównym zadaniem systemów ERP jest planowanie zasobów przedsiębiorstwa poprzez integrację wszystkich jego działów. Utworzenie wspólnej bazy danych powoduje, że organizacja korzysta tylko z jednego zbioru informacji.

ERP jest specjalistycznym oprogramowaniem, tworzącym środowisko wspierające w zakresie finansów i księgowości, marketingu, ewidencji sprzedaży i zakupów czy stanów magazynowych.

Łączenie obszarów przedsiębiorstwa

Głównym wyzwaniem w każdej firmie jest zapewnienie użytkownikowi dostępu do aktualnych danych. Na porządku dziennym występuje rozproszenie materiału w wielu programach. Takie systemy nazywa się systemami wyspowymi lub samodzielnymi.

Systemy ERP oferują gromadzenie informacji we wspólnej bazie danych. Najlepiej widać to na przykładzie przyjmowania zamówień od klientów. Sprzedawca operujący w jednym systemie może szybko sprawdzić historię zamówień kontrahenta, stany magazynowe oraz warunki płatności.

Zobacz:  Magazyn w chmurze - Jakie rozwiązanie wybrać?

Zalety systemów ERP

Korzystanie z oprogramowania niesie ze sobą wiele korzyści. Dane wprowadzone do systemu są od razu widoczne we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Jednak nowe dane należy wprowadzać z należytą starannością, ponieważ program ulega aktualizacji także o nieprawidłowe wpisy.

ERP dostosowuje się do tych procesów, które zachodzą w danej firmie. Pomaga usystematyzować działania konieczne dla prowadzenia działalności w konkretnej branży a także dostosować się do właściwych dla przedsiębiorstwa procesów.

System wymaga autoryzacji dostępu oraz pomaga w modyfikowaniu dostępu do niego poszczególnych działów i pojedynczych pracowników. Dzięki temu zwiększa bezpieczeństwo wprowadzanych danych i chroni przed wprowadzaniem mylnych wpisów.

Wprowadzenie systemu ERP wpływa na:

  • obniżenie kosztów pracy poprzez automatyzację niektórych czynności,
  • obniżenie kosztów materiałowych poprzez planowanie produkcji,
  • oszczędność czasu potrzebnego na tworzenie zamówień czy ewidencję dokumentów,
  • poprawę jakości obsługi klienta dzięki wprowadzaniu danych na temat jego preferencji zakupowych,
  • szybszą decyzyjność poprzez posiadanie pełnej wiedzy i prognozowaniu na jej podstawie,
  • wzrost efektywności pracowników dzięki lepszemu obiegowi dokumentacji,
  • poprawę dostępu do kluczowych informacji, także za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne,
  • ujednolicenie procesów i uporządkowanie dokumentów,
  • optymalizację produkcji poprzez eliminację powtarzających się błędów,
  • bezpieczeństwo danych i minimalizację biurokracji, ograniczenie dostępu niepowołanym pracownikom,
  • kontrolę stanów magazynowych i lepsze wykorzystanie powierzchni magazynowej.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close
Close